www.niepelnosprawni.fora.pl

CP- ISRA Miedzynarodowe przepisy Bocci

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.niepelnosprawni.fora.pl Strona Główna -> Organizacyjne / Ogłoszenia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Grzesiek
Admin
Admin


Dołączył: 17 Gru 2008
Posty: 817
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Piotrków Tryb.
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 15:07, 25 Kwi 2009    Temat postu: CP- ISRA Miedzynarodowe przepisy Bocci

BOCCIA - DYSCYPLINA SPORTOWA DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH - GRA INTEGRACYJNA

CP- ISRA Miedzynarodowe przepisy Bocci

WSTĘP

Poniższy tekst opisuje reguły gry w Boccie.
Przedstawione reguły odnosza sie do wszystkich oficjalnych miedzynarodowych zawodów pod auspicjami Miedzynarodowego Komitetu Bocci ( IBC - International Boccia Committee ).
Obejmuja one wszystkie zawody zaklasyfikowane jako kategorie A, B i C i zalicza sie do nich Mistrzostwa Regionalne i Swiatowe, Puchar Swiata oraz Igrzyska Paraolimpijskie i inne zawody CP-ISRA . O organizacje tych zawodów moga ubiegac sie narodowe organizacje CP-ISRA
zgłaszajac sie na 18 miesiecy przed rokiem, w którym odbeda sie zawody.
Organizacje na szczeblu krajowym moga zamiescic dodatkowe objasnienia reguł, jednak nie wolno
zmieniac samych reguł gry i powinny one byc przedłożone w formie pisemnej i zaaprobowane przez IBC.

Duch gry
Etyka i atmosfera gry sa podobne do tych, które panuja podczas gry w tenisa. Publicznosc jest mile widziana, jednak widzowie oraz zawodnicy nie bioracy udziału w grze powinni zachowac cisze w momencie, w którym zawodnik wykonuje rzut bilą.

1. DEFINICJE
BIAŁA BILA,- Biała bila – cel , którą zawodnicy rozpoczynaja grę.
BILA, - Jedna z czerwonych lub niebieskich bil.
STRONA
W rozgrywkach indywidualnych Bocci stroną okresla sie (1) jednego
zawodnika. W rozgrywkach drużynowych i w parach stroną określa się
(3) trzech lub (2) dwóch zawodników każdej Strony.
BOISKO
Boisko to wyznaczony liniami obszar, na którym odbywają się zawody.
Obejmuje on również pola rzutu.
MECZ
Zawody między dwoma stronami, podczas których rozgrywana jest
okreslona liczba rund.
RUNDA
Rundą określa sie część meczu, w której biała bila oraz wszystkie bile
kolorowe obu stron zostały użyte w grze.
SPRZĘT
WSPOMAGAJĄCY
Sprzęt używany przez zawodników w rozgrywkach BC3 wspomagający
grę, np.: rynna.
ZŁAMANIE REGUŁ GRY
Każda akcja, która jest uznana przez zawodnika, drużynę, zawodnika
rezerwowego, asystenta lub trenera za niezgodną z regułami gry.
RZUT
Rzut bila na boisko: oznacza rzucenie, kopniecie lub rzut przy pomocy
sprzętu wspomagającego.
BILA STRACONA
Bila, która została rzucona poza obszar boiska, lub bila, która została
usunięta z boiska przez sędziego w konsekwencji złamania reguł gry, lub
bila, która została rzucona po upływie limitu czasu przysługującego
Stronie.
PRZERWANA RUNDA
Runda uznana jest za przerwaną, gdy układ bil na boisku został celowo
lub przypadkowo zakłócony.
LINIA V - LINIA BIAŁEJ BILI
Linia, która musi przekroczyc biała bila, aby gra została rozpoczeta.

2. SPRZET
2.1.
Zestaw bil do gry w Bocci składa sie z 6 bil czerwonych, 6 niebieskich i jednej białej. Bile używane podczas oficjalnych zawodów muszą spełniać kryteria ustalone przez Miedzynarodową Komisję Bocci – ( dalej IBC) .
2.1.1.
Bile - wymagania techniczne - Waga: 275 gr. +/- 12 gr. Obwód: 270 mm +/- 8mm. Nie
jest wymagane umieszczanie na bilach oznaczenia producenta , zaswiadczajacego , że bile spełniaja powyższe kryteria . Oficjalne oznaczenie zaświadczające , że bile spełniają powyższe kryteria bedzie umieszczane na bilach przed każdymi oficjalnymi zawodami.
2.1.2.
Podczas oficjalnych zawodów można używac jedynie bil czerwonych, niebieskich i białych. Bile w innych kolorach nie będą akceptowane. Bile musza byc w dobrym stanie, nie mogą posiadac żadnych wad lub uszkodzeń np. widocznych nacięć, które wskazywałyby, że zostały one w jakis sposób zmodyfikowane, w przeciwnym razie nie
moga one zostac użyte w zawodach.
2.2.
Instrumenty pomiarowe – na czas kadych oficjalnych zawodów IBC dostarcza instrumenty
pomiarowe Sedziemu Głównemu lub Delegatowi Technicznemu.
2.3.
Tablica wyników – należy ja umiescic w takim miejscu, aby była widoczna dla wszystkich Zawodników.
2.4.
Zegar – o ile to możliwe należy używać elektronicznego pomiaru czasu.
2.5.
Pojemnik na stracone bile - należy zapewnic taki pojemnik i umiescic go w takim miejscu, aby wszyscy Zawodnicy widzieli ile straconych bil znajduje sie wewnatrz pojemnika.
2.6.
Sygnalizator czerwono/niebieski - może miec dowolny kształt przy założeniu, że bedzie widoczny dla wszystkich zawodników wyraźnie sygnalizując stronom, która z nich ma prawo do rzutu bilą.

2.7. Boisko
2.7.1.
Powierzchnia boiska powinna być płaska, gładka i czysta jak na przykład: parkiet w sali gimnastycznej.
2.7.2.
Wymiary Boiska: 12.5m x 6m (zobacz: Załącznik 1. Układ Boiska).
2.7.3.
Linie wyznaczające obszary boiska powinny mieć szerokosśćod 2 cm do 5 cm i muszą być dobrze widoczne. Do wyznaczenia linii należy użyć taśmy samoprzylepnej. Taśma do wyznaczenia zewnętrznych granic boiska, strefy rzutu oraz linii V powinna miec szerokość
od 4 cm do 5 cm. Taśma do wyznaczenia wewnętrznych linii, takich jak linie oddzielające pola rzutu oraz „Krzyż” powinna mieć szerokosc 2 cm.
Ustalony wymiar „krzy6a” : 25 cm, wyznaczony tasma o szerokości 2 cm.
2.7.4.
Strefa rzutu jest podzielona na 6 mniejszych pól rzutu.
2.7.5.
Linia w kształcie V wyznacza obszar , na którym jesli wtoczy sie biała bila uznana za bile nieważną.
2.7.6.
Znak + „Krzyż” w centrum oznacza miejsce, w którym zostanie umieszczona biała bila przywrócona do gry.
2.7.7.
Obszar boiska należy odmierzać od wewnętrznej strony taśmy użytej do oznaczenia jego granic. Linie stref wewnątrz boiska należy odmierzyć cienkim ołówkiem i poprowadzić taśmę symetrycznie po obu stronach wyznaczonej linii. Pierwsza linia rzutu jest umieszczona po zewnetrznej stronie w odległosci 2, 50 m. (Zobacz: Załacznik 1. Boisko).

3. ZASADY KWALIFIKACJI UCZESTNIKÓW
Zasady kwalifikacji zawodników zostały szczegółowo opisane w rozdziale „ Klasyfikacja przepisów CP-ISRA ” . Podręcznik opisuje szczegółowo profil klasyfikacji medycznej zawodników, proces klasyfikacji zawodników, możliwosc zmiany klasy oraz odwoływania się od decyzji.
4. PODZIAŁ NA KLASY
4.1. Zasady ogólne
Istnieje siedem rodzajów rozgrywek. W każdej moga brac udział uczestnicy obu płci.
Rozgrywki indywidualne BC 1
Rozgrywki indywidualne BC 2
Rozgrywki indywidualne BC 3
Rozgrywki indywidualne BC 4
Rozgrywki w parach – dla zawodników sklasyfikowanych jako BC 3
Rozgrywki w parach – dla zawodników sklasyfikowanych jako BC 4
Rozgrywki druynowe – dla zawodników sklasyfikowanych jako BC 1 i BC 2
4.2.
Rozgrywki indywidualne BC1 – rozgrywane sa miedzy zawodnikami, którzy zostali sklasyfikowani jako zawodnicy klasy CP1 lub CP2 (zawodnicy grajacy kończynami dolnymi)
zgodnie z systemem klasyfikacji zawodników CP-ISRA. Zawodnicy tej klasy moga korzystac z pomocy jednego asystenta, który powinien znajdowac sie w odległosci 2 metrów od zawodnika w wyznaczonym miejscu, jesli to możliwe poza polem gry. Asystent może podejść do zawodnika i asystowac jedynie na wyrazna prosbe zawodnika.
Zadaniem asystenta jest:
• ustawienie i stabilizacja krzesła zawodnika
• podanie bili zawodnikowi
• przesuniecie bili.
4.3.
Rozgrywki indywidualne BC2 – rozgrywane sa miedzy zawodnikami, którzy zostali sklasyfikowani jako zawodnicy klasy CP2 (U) ( zgodnie z systemem klasyfikacji zawodników CPISRA).
Zawodnicy tej klasy nie moga korzystac z pomocy asystenta. Moga jednak, w momencie gdy przysługuje im prawo do rzutu, zwrócić sie o pomoc do sedziego w wejsciu na boisko lub o podanie bili.
4.4.
Rozgrywki indywidualne BC3 (zawodnicy korzystajacy ze sprzetu wspomagajacego) – rozgrywane sa miedzy zawodnikami z cieżka niepełnosprawnoscia ruchowa - czterokonczynowa
bedaca lub nie, wynikiem poraenia mózgowego. Zawodnicy nie sa w stanie własciwie poruszac sie na wózku inwalidzkim o napedzie recznym sa zdani na pomoc asystenta lub poruszaja sie na
elektrycznym wózku inwalidzkim. Zawodnicy maja osłabione funkcjonowanie miesni dłoni – bez zdolnosci chwytnej. Moga poruszac ramionami jednak niedostatecznie, aby skutecznie rzucic bila
na boisko. Kady z zawodników moe miec swojego asystenta, który pozostaje w polu rzutu ,
jednak jest zwrócony tyłem do boiska i nie obserwuje gry. (Zobacz: 11.1.3/ 13.1).
4.5.
Rozgrywki indywidualne BC4 – rozgrywane sa miedzy zawodnikami z cieżka czterokonczynowa niepełnosprawnoscia ruchowa pochodzenia pozamózgowego - połaczona ze słaba kontrola tułowia.
Zawodnik jest stanie zademonstrowac wystarczajaca zrecznosc, aby manewrowac bila i rzucic ja na boisko mimo osłabionej ewidentnie zdolnosci chwytnej dłoni.. Widoczny jest te brak kontroli
płynnosci, szybkosci oraz synchronizacji ruchów. Zawodnicy tej klasy nie moga korzystac z pomocy asystenta. Moga jednak, w momencie gdy przysługuje im prawo do rzutu, zwrócic sie o
pomoc do sedziego w wejsciu na boisko lub o podanie bili.
4.6.
Rozgrywki w parach BC3 - rozgrywane sa miedzy zawodnikami, którzy zostali zaklasyfikowani
do klasy BC3. Para BC3 musi miec zawodnika rezerwowego. IBC moe odstapic od tej reguły w
wyjatkowych sytuacjach i jego decyzja jest ostateczna. W parze przynajmniej jeden zawodnik klasy
CP musi grac na boisku. Kady z zawodników ma prawo do asystenta zgodnie z regułami
obowiazujacymi w rozgrywkach indywidualnych. Reguły dla tych rozgrywek sa takie same jak w
rozgrywkach druynowych z takim wyjatkiem, e pola rzutu 2-5 sa uywane w okreslonej
kolejnosci.
4.7.
Rozgrywki w parach BC4 - rozgrywane sa miedzy zawodnikami, którzy zostali zaklasyfikowani
do klasy BC4. Para BC4 musi miec zawodnika rezerwowego. IBC moe odstapic od tej reguły w
wyjatkowych sytuacjach i jego decyzja jest ostateczna. Reguły dla tych rozgrywek sa takie same
jak w rozgrywkach druynowych z takim wyjatkiem, e pola rzutu 2-5 sa uywane w okreslonej
kolejnosci.
4.8.
Rozgrywki dru6ynowe - rozgrywane sa miedzy zawodnikami, którzy zostali zaklasyfikowani do
klasy BC1 lub BC2. W druynie co najmniej jeden zawodnik klasy BC1 musi grac na boisku.
Kada druyna ma prawo do jednego (1) asystenta, którego obowiazuja reguły gry stosowane w
rozgrywkach indywidualnych BC1. Kada druyna przystepuje do gry z trzema zawodnikami na
boisku. W kadej druynie moe byc jeden lub dwóch zawodników rezerwowych. Jesli w druynie
jest dwóch zawodników rezerwowych, wówczas w grze musi brac dział dwóch zawodników BC1.
4.9.
Trener – jeden trener na druyne moe byc obecny w wyznaczonej na czas zawodów strefie
rozgrzewek lub w strefie wyczekiwania ( dalej Call room) na mecz .
4.10.
Wiecej szczegółów na temat klasyfikacji medycznej zamieszczono w podreczniku opracowanym
przez CP– ISRA.
5. MECZ
5.1. Rozgrywki indywidualne
W rozgrywkach indywidualnych mecz składa sie z czterech (4) rund z wyjatkiem sytuacji, w której
wynikiem meczu jest remis. Kady zawodnik na zmiane ze strona przeciwna rozpoczyna dwie
rundy i ma prawo do rzutu biała bila. Kady zawodnik otrzymuje 6 kolorowych bil. Strona
rzucajaca bilami czerwonymi zajmuje pole rzutu nr 3. Strona rzucajaca bilami niebieskimi zajmuje
pole rzutu nr 4.
5.2. Rozgrywki w parach
W rozgrywkach w parach mecz składa sie z czterech (4) rund z wyjatkiem sytuacji, w której
wynikiem meczu jest remis. Kady zawodnik rozpoczyna jedna runde rzucajac biała bila z pól rzutu
oznaczonych numerami 2 do 5 zachowujac kolejnosc numeryczna. Kady zawodnik otrzymuje 3
bile. Strona rzucajaca bilami czerwonymi zajmuje pola rzutu o numerach 2 i 4. Strona rzucajaca
bilami niebieskimi zajmuje pola rzutu o numerach 3 i 5.
5.2.1.
Liczba bil dla par : zawodnikowi przysługuja najwiecej 3 bile a parze - jedna biała bila.
Pozostałe bile z zestawu oraz bile, które beda uywane przez zawodników rezerwowych,
naley umiescic w wyznaczonym miejscu.
5.3. Rozgrywki dru6ynowe
W rozgrywkach druynowych mecz składa sie z szesciu (6) rund z wyjatkiem sytuacji, w której
wynikiem meczu jest remis. Kady zawodnik rozpoczyna jedna runde rzucajac biała bila z pól
rzutu oznaczonych numerami 1 do 6 zachowujac kolejnosc numeryczna. Kady zawodnik
otrzymuje dwie bile. Strona rzucajaca bilami czerwonymi zajmuje pola rzutu o numerach 1, 3 i 5.
Strona rzucajaca bilami niebieskimi zajmuje pola rzutu o numerach 2, 4 i 6.
5.3.1.
Liczba bil dla dru6yn : zawodnikowi przysługuja najwiecej 2 bile a druynie - jedna
biała bila. Pozostałe bile z zestawu(ów) oraz bile, które beda uywane przez zawodników
rezerwowych, naley umiescic w wyznaczonym miejscu.

6. ZASADY GRY
Rozpoczecie oficjalnych przygotowan do meczu zaczyna sie w Call room . Pierwsza runda
otwierajaca mecz rozpoczyna sie przekazaniem białej bili zawodnikowi.
6.1. Rozpoczecie gry
Obie strony powiadomione zostaja o czasie rozpoczecia. Zawodnicy/kapitanowie druyn (Zobacz:
19.1.1) musza stawic sie w Call room 15 minut przed rozpoczeciem meczu lub w czasie ustalonym
przez organizatora zawodów i wyszczególnionym w oficjalnym Regulaminie Zawodów. Przed
Call room naley umiescic sprawny dobrze widoczny zegar. O okreslonej porze drzwi Call room
powinny byc zamkniete i adna niepowołana osoba nie ma prawa wejsc, ani te nie wolno do niej
wnosic adnego sprzetu po rejestracji (o sytuacjach wyjatkowych decyduje sedzia główny lub
wyznaczony delegat techniczny). Strona, która nie stawi sie w Call room o odpowiednim czasie
przed meczem zostanie zdyskwalifikowana. (Zobacz: 10.4.6.).
6.2. Bile
6.2.1.
Kady z zawodników/stron moe uywac własnych bil – zatwierdzonych uprzednio przez
IBC – które moga byc dodatkowo sprawdzone przez strone przeciwna w Call room
Kiedy zawodnik/ strona wygra rzut moneta i wybierze np. bile czerwone, przeciwnik ma
prawo obejrzec te bile jak i biała bile strony przeciwnej.
6.2.2.
Kada strona ma prawo uywac własnej białej bili.
6.2.3.
Bile musza zostac sprawdzone przynajmniej 48 godzin przed zawodami przez delegata
technicznego i/lub głównego sedziego .
6.2.4.
Komitet organizacyjny zawodów powinien zapewnic własne zestawy bil spełniajacych
kryteria i jesli to moliwe dwa 2 zestawy bil na jedno boisko.
6.2.5.
Kada strona ma prawo sprawdzic bile przed meczem, przed i po rzucie moneta a w
przypadku uzasadnionych watpliwosci co do jakosci bil, naley do gry uyc innej bili, bil
lub całego zestawu. Przynajmniej jeden zapasowy zestaw bil powinien byc dostepny na
kadym boisku i tylko bile z tego zestawu moga zostac uyte do zamiany. Istnieje
moliwosc wymiany bil podczas meczu za zgoda sedziego, jednak jedynie gdy bila sie
rozerwie.

6.3. Rzut moneta
Sedzia rzuca moneta, a wygrywajaca strona wybiera kolor bil czerwony lub niebieski.
6.4. Rozgrzewka
Zawodnicy ustawiaja sie w wyznaczonych do gry polach. Kada strona moe rozpoczac
rozgrzewke na znak sedziego. W ciagu 2 minut kady zawodnik/strona moe rzucic do 6 bil. Nie
wolno rzucac biała bila. Zawodnicy rezerwowi nie biora udziału w rozgrzewce.
6.5. Rzut bila biała
6.5.1.
Pierwsza runde zawsze rozpoczyna strona grajaca czerwonymi bilami.
6.5.2.
Sedzia podaje biała bile własciwemu zawodnikowi i daje znak do rozpoczecia gry.
6.5.3.
Zawodnik musi rzucic biała bile w taki sposób, aby wtoczyła sie na obszar boiska
wyznaczony linia V.
6.6. Niewa6na bila biała
6.6.1.
Biała bila jest uznana za niewana, jesli:
• nie przekroczy linii V,
• zostanie wyrzucona/wytoczy sie poza boisko,
• zawodnik rzucajac biała bila złamie reguły gry.
6.6.2.
Jesli biała bila jest uznana za niewana, prawo do rzutu biała bila otrzymuje zawodnik ,
który powinien rzucac w nastepnej rundzie. Jesli bila rzucona przez ostatniego zawodnika
zostanie uznana za niewana prawo do rzutu ma zawodnik, który rzucał pierwszy. Rzuty
biała bila wykonywane sa na zmiane tak długo, a bila jednej ze stron trafi w okreslone
obszar boiska i bedzie wana.
6.6.3.
W kolejnej rundzie biała bila rzuca zawodnik , który powinien ja rzucac gdyby nie było
niewanych bil.

6.7. Rzut pierwsza bila na boisko
6.7.1.
Zawodnik, który rzucał biała bila, rzuca równie pierwsza bile kolorowa.
6.7.2.
Jesli bila wytoczy sie poza boisko lub zostanie usunieta z boiska wskutek złamania reguł
gry strona kontynuuje rzuty , a bila trafi na boisko lub wszystkie bile zostana rzucone. W
rozgrywkach w parach oraz w rozgrywkach druynowych zawodnik moe rzucic druga
bile na boisko. Decyduje o tym kapitan.
6.8. Rzut pierwsza bila ze strony przeciwnika
6.8.1.
Nastepnie strona przeciwna wykonuje rzut.
6.8.2.
Jesli bila wytoczy sie poza boisko lub zostanie usunieta z boiska wskutek złamania reguł
gry strona kontynuuje rzuty , a bila trafi na boisko lub wszystkie bile zostana rzucone. W
rozgrywkach w parach oraz w rozgrywkach druynowych rzuca zawodnik wyznaczony
przez kapitana.
6.9. Rzuty pozostałymi bilami
6.9.1.
Strona, która posiada teraz prawo rzutu jest ta, której bila znajduje sie w wiekszej
odległosci od bili białej, chyba e ta strona wyrzuciła ju wszystkie swoje bile. Wówczas
prawo rzutu przechodzi na strone przeciwna.
6.9.2.
Reguła gry 6.9.1. jest stosowana, a wszystkie bile obu stron zostana rzucone.
6.10. Zakonczenie gry
Gdy wszystkie bile obu stron zostana rzucone, właczajac równie rzuty karne przyznane stronom,
sedzia podliczy punkty ostatniej rundy (Zobacz: 7.). Sedzia ogłasza zakonczenie meczu . Sedzia
zezwala asystentom zawodników BC3 obrócic sie w strone boiska. Jesli asystent zawodnika BC3
obróci sie po tym jak sedzia ogłosi wynik rundy, ale jeszcze nie ogłosi zakonczenia meczu, asystent
otrzymuje ostrzeenie. Jesli wówczas zawodnik lub strona tego asystenta poprosza sedziego o
dokonanie pomiaru, sedzia tego pomiaru nie wykonuje.
6.11. Przygotowania do kolejnej rundy
Zawodnicy lub ich asystenci przygotowuja bile do nastepnej rundy, moga korzystac z pomocy
towarzyszacych reprezentacji osób. Zaczyna sie kolejna runda (Zobacz: 6.5.2.).

6.12. Rzut bilami
6.12.1.
Zawodnik nie moe rozpoczac gry bila biała lub kolorowa dopóki sedzia nie da znaku do
rozpoczecia gry lub wskae jakiego koloru bila powinna zostac rzucona.
6.12.2.
W momencie rzutu zawodnik, ani jego asystent, ani te adna czesc wózka inwalidzkiego
i innego sprzetu wspomagajacego nie moe dotykac linii wyznaczajacych obszary boiska,
ani powierzchni innego obszaru ni pole rzutu zawodnika.
6.12.3.
Kiedy bila jest wyrzucana zawodnik musi miec bezposredni kontakt przynajmniej jednym
posladkiem z krzesłem, z którego rzuca bile.
6.12.4.
W momencie, gdy bila jest wyrzucana nie moe ona zetknac sie z adna powierzchnia
boiska poza polem rzutu zawodnika.
Jesli bila zostanie rzucona i odbije sie od rzucajacego zawodnika, od innego zawodnika,
lub sprzet, bila ta pozostaje w grze.
Jesli bila potoczy sie samoistnie bez dotykania czegokolwiek - pozostaje na boisku w tej
pozycji, w której sie zatrzyma.
6.13. Bile poza boiskiem
6.13.1.
Kada bila, równie biała bila, zostaje uznana za niewana, jesli dotknie lub przekroczy
zewnetrzna linie boiska.
6.13.2.
Bila, która dotknie lub przekroczy zewnetrzna linie boiska, a nastepnie wtoczy sie na
boisko, zostaje uznana za niewana.
6.13.3.
Wszystkie bile, które zostana rzucone poza obszar boiska, z wyjatkiem przypadku
opisanego w poz. 6.17. beda uznane za niewane.
6.13.4.
Kada bila, która wykroczy poza boisko jest uznana za stracona i zostanie umieszczona w
pojemniku na stracone bile. Ostateczna decyzje w tej kwestii podejmuje sedzia.

6.14. Wybicie białej bili poza boisko
6.14.1.
Biała bila wyrzucona poza boisko powraca do gry i zostaje umieszczona na “Krzyu”.
6.14.2.
Jesli inna bila zajmuje jej miejsce w centrum “Krzya”, naley umiescic biała bile
moliwie jak najbliej tego miejsca, w przedniej czesci “Krzya” miedzy jego ramionami
(za przednia czesc “Krzya” uznaje sie jego czesc od strony pierwszej linii rzutu).
6.14.3.
Kiedy biała bila wraca do gry, o tym która strona ma prawo do rzutu decyduje reguła
opisana w poz. .6.9.1.
6.14.4.
Jesli nie ma bil kolorowych na boisku po tym kiedy biała bila została umieszczona na
“Krzyu” , strona która wybiła biała bile poza boisko, kontynuuje gre (Zobacz: 6.15.).
6.15. Bile w równej odległosci od białej bili
Jesli dwie lub wiecej bil w rónym kolorze znajduje sie w takiej samej odległosci od białej bili
wówczas ta strona, która rzucała ostatnia ma prawo rzutu kolejna bila. Strony beda rzucac na
zmiane, a do momentu, gdy bila jednej ze stron znajdzie sie bliej białej bili ni bile przeciwnika,
lub jedna ze stron rzuci wszystkie swoje bile. Wówczas gra toczy sie normalnym trybem.
6.16. Bile rzucone jednoczesnie
Jesli strona, która ma prawo do rzutu rzuci wiecej ni jedna bila w tym samym czasie obie bile sa
uznane za wane i pozostaja na boisku. Jesli jednak według sedziego rzut taki jest zamierzony
poniewa strona chce zyskac na czasie, wówczas obie bile zostana usuniete z boiska (stosuje sie
Regułe gry poz. 11.3.2).
6.17. Upuszczona bila
Jesli zawodnik upusci bile przypadkowo, sedzia moe zezwolic zawodnikowi na ponowny rzut.
Sedzia decyduje o tym, czy bila była upuszczona przypadkowo, czy te była to próba rzutu bila. Nie
ma ograniczonej liczby ponownych rzutów i decyduje o tym jedynie sedzia. W tym przypadku
odmierzanie czasu nie zostaje wstrzymane.
6.18. Bład sedziego
Jesli w wyniku błedu sedziowskiego kolejnosc rzutu została przyznana stronie przeciwnej, i ta
strona wykonała rzut/rzuty , bila/bile zostaja zwrócona własciwemu zawodnikowi. W tym
przypadku naley zatrzymac odmierzanie czasu i odpowiednio zrekompensowac stracony czas.
Jesli w wyniku tego został zmieniony układ bil na boisku, wówczas naley te runde uznac za
przerwana (Zobacz: 12.).

6.19. Zawodnicy rezerwowi
W klasach BC3 i BC4 w rozgrywkach w parach kada strona moe zastapic jednego zawodnika
zawodnikiem rezerwowym w kadym meczu (Zobacz: 4.6.). W rozgrywkach zespołowych mona
zastapic dwóch zawodników w ciagu tego samego meczu. Musi to nastapic miedzy rundami i o
zamianie naley powiadomic sedziego. Zamiana zawodników nie moe opóznic gry. Jesli zawodnik
został zastapiony zawodnikiem rezerwowym, nie moe on powrócic do gry podczas tego samego
meczu (Zobacz: 4.8.).
6.20. Ustawienie zawodników rezerwowych i trenerów
Trenerzy i zawodnicy rezerwowi powinni stac na koncu boiska w wyznaczonym miejscu.
Wyznaczenie miejsca naley do obowiazków organizatora zawodów i zaley od układu boiska.
7. PUNKTACJA
7.1.
Sedzia liczy punkty po tym, gdy obie strony rzuca wszystkimi swoimi bilami wliczajac rzuty karne,
jesli zostały przyznane.
7.2.
Strona, której bila znajduje sie bliej białej bili otrzymuje jeden punkt za ta bile i kada inna, która
znajduje sie bliej białej bili ni bila strony przeciwnej.
7.3.
Jesli dwie lub wiecej bil rónych kolorów znajduja sie w równej odległosci od białej bili i adna
inna bila nie znajduje sie bliej białej bili, kada strona otrzymuje po jednym punkcie za kada bile.
7.4.
Po zakonczeniu kadej rundy sedzia powinien sie upewnic, e wynik jest prawidłowo odnotowany
w protokole meczu i na tablicy wyników. Zawodnicy oraz kapitanowie sa odpowiedzialni za
sprawdzanie na bieaco czy odnotowana ilosc punktów jest prawidłowa.
7.5.
Po zakonczeniu meczu punkty z kadej rundy zostana dodane i strona, która zdobyła wieksza
ogólna liczbe punktów jest zwyciezca meczu.
7.6.
Sedzia moe wezwac kapitanów ( lub zawodników w rozgrywkach indywidualnych ) w trakcie
pomiarów przed podjeciem werdyktu.
7.7.
Jesli mecz zakonczył sie remisem konieczna jest dogrywka. Punkty z dogrywki nie sa doliczane do
punktów z meczu, decyduja one jedynie o tym, która strona jest zwyciezca meczu.

8. DOGRYWKA
8.1.
Dogrywka składa sie z dodatkowej pojedynczej rundy.
8.2.
Zawodnicy pozostaja na swoich polach gry.
8.3.
Biała bila zostaje umieszczona na „Krzyu”.
8.4.
W dogrywce zwyciezca rzutu moneta decyduje, która strona zacznie grac pierwsza. Biała bila
druyny rozpoczynajacej dogrywke zostaje umieszczona na „Krzyu”.
8.5.
Dogrywka jest rozgrywana na takich samych zasadach jak zwykła runda.
8.6.
Jesli sytuacja opisana w poz. 7.3. powtórzy sie i kada ze stron zdobedzie te sama ilosc punktów w
dogrywce, naley rozegrac kolejna dogrywke. Tym razem rozpoczyna strona przeciwna i gra na
zmiane z druga strona. Ta procedura jest powtarzana a do pierwszego rzutu, dzieki któremu bedzie
mona wskazac zwyciezce meczu.
9. MANEWRY NA BOISKU
9.1.
Zawodnikom nie wolno przekraczac linii pola rzutu z wyjatkiem sytuacji, w której ustawia sie
wózek inwalidzki przed nastepnym rzutem. Zawodnicy musza kadorazowo uzyskac zezwolenie
sedziego przed opuszczeniem pola rzutu.
9.2.
Zawodnicy musza pozostac na swoich pozycjach w obszarze wyznaczonego pola rzutu podczas
całego meczu. Zawodnicy moga zwrócic sie z prosba do sedziego o pozwolenie na opuszczenie
pola rzutu w nastepujacych sytuacjach:
9.2.1.
po tym jak sedzia dał znak do rzutu, zawodnik rzucajacy bila lub kapitan strony moe
opuscic pole rzutu, aby ocenic układ bil na boisku,
(zawodnik zwracajac sie o pozwolenie opuszczenia pola rzutu moe jedynie wejsc na
boisko. Nie wolno wychodzic poza obszar boiska.)
9.2.2.
w sytuacjach konfliktowych (wówczas naley wstrzymac odmierzanie czasu),

9.2.3.
w czasie liczenia punktów na koniec rundy,
9.2.4.
zawodnicy klasy BC3 nie moga wchodzic na inne pola podczas gdy przygotowuja sie do
nastepnego rzutu lub ustawiaja rynne (Zobacz: 9.1. / 9.2.). Jesli zawodnik potrzebuje
pomocy przy wejsciu na boisko, moe zwrócic sie o pomoc do sedziego lub liniowego.
10. PUNKTY KARNE
10.1. Zasady ogólne
W przypadku gdy reguły gry zostana złamane stosuje sie nastepujace kary:
• rzut karny,
• usuniecie bili z boiska,
• ostrzeenie i wykluczenie z gry.
10.2. Rzut karny
10.2.1.
Rzutem karnym jest rzut dwoma dodatkowymi bilami dla strony przeciwnej. Rzuty
wykonane sa na koniec rundy.
10.2.2.
W rzutach karnych uywa sie straconych bil strony, której przyznano rzuty karne. Jesli ta
strona nie ma wystarczajacej ilosci straconych bil, wówczas bil do rzutów karnych
dostarczy strona, której bile znajdujace sie na boisku lea najdalej od białej bili.
10.2.3.
Jesli do rzutu karnego trzeba uyc wiecej ni jednej bili, strona decyduje, która bile
wybrac.
10.2.4.
Jesli do rzutu karnego trzeba uyc bil, które decyduja o wyniku rundy, wówczas sedzia
powinien podliczyc punkty z tej rundy przed rzutem karnym. Punkty zdobyte w rzucie
karnym beda dodane do ogólnej liczby punktów z rundy. Jesli podczas rzutu karnego
zawodnik rzuci bila w taki sposób, ze zmieni układ bil na boisku i bila strony przeciwnej
znajdzie sie bliej białej bili, wówczas sedzia musi policzyc punkty z nowego układu bil.
10.2.5.
Jesli w jednej rundzie ta sama strona złamie reguły gry dwukrotnie lub wiecej razy
przyznaje sie po dwa karne rzuty za kade złamanie reguł. W takim przypadku naley
przygotowac dwie bile do pierwszego karnego rzutu, rzucic nimi i pozyskac kolejne dwie
bile do kolejnego karnego rzutu itd.

10.2.6.
Jesli obie strony złamia reguły gry tyle samo razy w czasie rundy, rzuty karne sa
anulowane. Dla przykładu, jesli strona grajaca czerwonymi bilami złamie reguły gry
dwukrotnie w czasie rundy, a strona grajaca bilami niebieskimi raz, wówczas stronie
niebieskiej przysługuje tylko jeden rzut karny.
10.2.7.
Jesli dojdzie do złamania reguł gry podczas rzutu karnego, wówczas sedzia:
10.2.7.1.
odbiera stronie rzucajacej prawo do jednego rzutu karnego, jesli tej stronie
przyznano wiecej ni jeden rzut karny lub
10.2.7.2.
przyznaje rzut karny stronie przeciwnej.
10.3. Usuniecie bili z boiska:
10.3.1.
Bila, która rzucono w taki sposób, e złamane zostały reguły gry zostaje usunieta i uznana
za stracona . Naley umiescic ja w pojemniku na stracone bile.
10.3.2.
Usuniecie bili moe byc zastosowane tylko, gdy do złamania reguł gry dojdzie podczas
rzucania bila.
10.3.3.
Jesli konsekwencja złamania reguł gry byłoby usuniecie bili, sedzia powinien starac sie
zatrzymac ja zanim zetknie sie ona z innymi bilami na boisku i zmieni ich układ.
10.3.4.
Jesli sedzia nie zday zatrzymac bili i zmieni ona układ innych bil na boisku, wówczas
runde naley uznac za runde przerwana (Zobacz: 12.).
10.3.5.
Usuniecie bili mona zastosowac jedynie w przypadku, gdy do złamania reguł gry dojdzie
w momencie wypuszczenia bili.
10.4. Ostrze6enie i wykluczenie z gry
10.4.1.
Kade ostrzeenie, które zawodnik otrzyma od sedziego zostaje odnotowane w protokole
zawodów.
10.4.2.
Jesli zawodnik otrzyma wiecej ni jedno ostrzeenie, zostaje wykluczony z gry.

(Zobacz: 10.4.6).
10.4.3.
Jesli zawodnik w rozgrywkach indywidualnych lub w parach zostanie wykluczony z gry,
wówczas strona przegrywa mecz (Zobacz: 10.4.6.).
10.4.4.
Jesli zawodnik bierze udział w rozgrywkach druynowych zostanie zdyskwalifikowany,
wówczas pozostałych dwóch zawodników druyny kontynuuje gre. Bile nie uyte przez
wykluczonego z gry zawodnika zostaja umieszczone w pojemniku na stracone bile.
Druyna kontynuuje gre startujac w kadej kolejnej rundzie z czterema bilami. Jesli
zdyskwalifikowany zawodnik jest kapitanem druyny, inny zawodnik zostaje wyznaczony
do tej funkcji. Jesli drugi zawodnik tej samej druyny zostanie wykluczony z gry, wówczas
strona przegrywa mecz (Zobacz: 10.4.6.).
10.4.5.
Zdyskwalifikowany zawodnik moe zostac przywrócony do gry podczas tych samych
zawodów.
Jesli zawodnik został wykluczony za niesportowe zachowanie o jego dalszym udziale w
zawodach zadecyduje zespół sedziowski , w skład którego wchodza sedzia główny, dwóch
sedziów miedzynarodowych nie bioracych udziału w meczu i nie pochodzacych z tego
samego kraju co wykluczony zawodnik (Zobacz: 10.4.7).
10.4.6.
Jesli strona przegra mecz w wyniku dyskwalifikacji to wynik tego meczu jest 6:0 na
korzysc strony przeciwnej. Jesli natomiast strona przeciwna zdobyła w meczu wiecej ni 6
punktów, wówczas licza sie punkty zdobyte. Strona zdyskwalifikowana otrzymuje 0
punktów.
10.4.7.
W przypadku powtarzanych dyskwalifikacji komitet organizacyjny w porozumieniu z
delegatem technicznym zobowiazany jest zastosowac odpowiednia sankcje.
11. KONSEKWENCJE ŁAMANIA ZASAD GRY
11.1. Rzuty karne przyznaje sie w nastepujacych sytuacjach (Zobacz: 10.2.):
11.1.1.
jesli zawodnik opusci pole rzutu bez pozwolenia (Zobacz: 9.1.),
11.1.2.
jesli asystent w rozgrywkach indywidualnych BC3 lub w rozgrywkach w parach BC3
obróci sie w strone boiska podczas rozgrywanej rundy zanim sedzia ogłosi (słownie) jej
zakonczenie i zezwoli asystentom obrócic sie w strone boiska,

11.1.3.
jesli według sedziego komunikacja miedzy zawodnikiem/zawodnikami i ich asystentami
i/lub trenerami jest niewłasciwa (Zobacz: .13.1.),
11.1.4.
jesli zawodnik przygotowuje rzut ustawiajac swoje krzesło/ wózek inwalidzki lub rynne,
lub rzuca bila gdy prawo do rzutu przysługuje stronie przeciwnej (np. sytuacja, w której
sedzia dał sygnał do gry dla strony rozgrywajacej bilami niebieskimi, a zawodnik strony
grajacej czerwonymi bilami podnosi bile i szykuje sie do rzutu. Nie przyznaje sie rzutu
karnego w sytuacji w której zawodnik strony grajacej czerwonymi bilami podniósł bile i
trzyma ja w rece lub na kolanach zanim sedzia dał znak do gry stronie rozgrywajacej
niebieskim bilami),
11.1.5.
asystent przesunie wózek, rynne lub pchnie bile nie poproszony przez zawodnika.
11.2. Rzuty karne oraz usuniecie bili przyznaje sie w nastepujacych sytuacjach:
(Zobacz: 10.2. / 10.3.).
11.2.1.
rzucenie bili gdy asystent, zawodnik lub sprzet uywany przez strone rzucajaca dotyka
linii boiska lub czesci boiska innej ni pole rzutu strony (Zobacz: 6.12.2),
11.2.2.
nie zmienienie w płaszczyznie poziomej urzadzenia wspomagajacego po poprzednim
rzucie bila,
11.2.3.
wyrzucenie bili, gdy sprzet wspomagajacy wykracza poza linie rzutu,
11.2.4.
wyrzucenie bili w pozycji, w której zawodnik nie ma bezposredniego kontaktu
przynajmniej jednym posladkiem z krzesłem, z którego wykonuje ten rzut,
11.2.5.
wyrzucenie bili, która styka sie z powierzchnia boiska inna ni pole rzutu zawodnika,
11.2.6.
rzucenie bila, gdy asystent zawodnika zaklasyfikowanego do rozgrywek BC3 patrzy w
kierunku boiska.
11.3. Rzuty karne oraz ostrze6enie przyznaje sie w nastepujacych sytuacjach (Zobacz:
10.2./10.4.):
11.3.1.
kade celowe działanie, które doprowadzi do rozproszenia koncentracji zawodnika, i tym
samym wpłynie na jakosc rzutu,

11.3.2.
celowe daenie do przerwania rundy.
11.4. Sytuacje w jakich usuwa sie bile z boiska (Zobacz: 10.3.):
11.4.1.
wykonanie rzutu bila przed sygnałem sedziego. Jesli jest to rzut biała bila, wówczas jest
ona uznana za niewana,
11.4.2.
wykonanie rzutu, gdy prawo do rzutu ma strona przeciwna, chyba e rzut jest wynikiem
błedu sedziowskiego
11.4.3.
jesli bila zatrzyma sie w rynnie po tym jak zostanie wypuszczona,
11.4.4.
jesli asystent klasy BC3 zatrzyma bile w rynnie z jakiegokolwiek powodu,
11.4.5.
jesli zawodnik zaklasyfikowany do rozgrywek BC3 nie jest ostatnia osoba, która ma
kontakt z bila, która wykonany jest rzut (Zobacz: to 16.3),
11.4.6.
jesli kolorowa bila jest rzucona przed bila biała (Zobacz: 11.4.1).
11.5. Sytuacje w jakich zawodnik otrzymuje ostrze6enie (Zobacz: 10.4.):
11.5.1.
jesli zawodnik powoduje przedłuanie meczu bez wyraznego uzasadnienia,
11.5.2.
zawodnik nie akceptuje decyzji sedziego i/lub działa na niekorzysc przeciwnika lub
obsługi zawodów,
11.5.3.
jesli zawodnik złamie reguły gry miedzy rundami meczu, na przykład opusci obszar boiska
miedzy rundami lub podczas „czasu dla strony” ( time out).
11.6. Kiedy zawodnik zachowa sie niesportowo wobec sedziego lub strony przeciwnej, czego
rezultatem bedzie równie natychmiastowe wykluczenie zawodnika z gry (Zobacz: 10.4.6.).
11.7. Jesli do złamania reguł dojdzie podczas rzutu biała bila, wówczas jest ona uznana za
niewana (Zobacz: 6.6.).

12. PRZERWANA RUNDA
12.1.
Jesli runda została przerwana w zwiazku z błedem lub działaniem sedziego, który po konsultacji z
sedzia liniowym przywraca poprzedni układ bil na boisku. Jesli nie jest to moliwe, sedzia
decyduje rozegranie rundy od poczatku. W tej kwestii decyzja sedziego jest ostateczna.
12.2.
Jesli runda została przerwana w wyniku błedu lub działania jednej ze stron, sedzia podejmie
decyzje jak opisano w 12.1., moe jednak zasiegnac opinii strony poszkodowanej.
12.3.
Jesli runda została przerwana i przyznane zostały rzuty karne to wykonywane sa one na koncu
rundy. Jesli zawodnik lub strona, której przyznano rzuty karne doprowadzili do przerwania rundy,
wówczas zawodnik/strona traca te rzuty karne.
13. POROZUMIEWANIE SIE
13.1.
Zawodnik nie moe porozumiewac sie w aden sposób ze swoim asystentem, trenerem ani
zawodnikami rezerwowymi podczas rundy. Wyjatkiem sa tylko sytuacje, gdy zawodnik na własne
yczenie korzysta z pomocy asystenta, który moe np. dopasowac krzesło zawodnika, sprzet
wspomagajacy lub dostarczyc bile zawodnikowi.
13.2.
W rozgrywkach w parach i rozgrywkach druynowych zawodnicy nie moga porozumiewac sie
miedzy soba, a do momentu, gdy sedzia wskae, e nadeszła kolej rzutu tej strony.
13.3.
Zawodnicy moga porozumiewac sie ze soba i ze swoimi asystentami podczas przerw miedzy
rundami, ale jedynie do momentu, gdy sedzia ogłosi poczatek kolejnej rundy. Sedzia nie pozwala
na dyskusje, które mogłyby doprowadzic do wydłuenia gry. Kapitan/zawodnik nie moe
opuszczac pola gry miedzy rundami, chyba, e zostanie zastapiony zawodnikiem rezerwowym w
„czasu dla strony’ , lub za pozwoleniem sedziego (Zobacz: 6.19. / 13.4.).
13.4.
Kadej stronie w rozgrywkach w parach i druynowych, przysługuje jeden „czas dla strony”
podczas jednego meczu. Moe ja ogłosic trener albo kapitan miedzy rundami. Przerwa trwa 3
minuty. W tym czasie zawodnicy moga opuscic swoje pola rzutu, ale po zakonczeniu przerwy
wracaja na swoje pozycje.
Zawodnicy nie moga jednak wychodzic poza obszar boiska. Jesli złamia ten zakaz otrzymaja
pisemne ostrzeenie z odpowiednia adnotacja w protokole zawodów (Zobacz: 11.5.3).
13.5.
Zawodnik moe zwrócic sie z prosba do innego zawodnika, aby zmienił pozycje, jesli wkracza w
tor rzutu. Nie moe jednak prosic zawodnika o wyjscie poza pole rzutu.

14. WYJASNIENIA I ODWOŁANIE SIE OD DECYZJI
14.1.
Jesli podczas meczu strona zauwayła, e sedzia przeoczył lub podjał błedna decyzje w jakiejs
sprawie, która mogłaby wpłynac na wynik koncowy, zawodnik lub kapitan moe zgłosic ten fakt
sedziemu i domagac sie wyjasnien. W takiej sytuacji naley zatrzymac odmierzanie czasu (Zobacz:.
15.10.).
14.2.
Podczas meczu zawodnik/ kapitan moe zwrócic sie z prosba o opinie do głównego sedziego,
którego decyzja jest wiaaca.
14.2.1.
Zgodnie z regułami 14.1. i 14.2. podczas meczu zawodnik musi zgłosic sedziemu
zauwaona nieprawidłowosc i domagac sie wyjasnien. Jesli strona zamierza dochodzic
swoich praw zgodnie z punktem 14.3. musi zasiegnac opinii głównego sedziego.
14.3.
Jesli strona nie zgadza sie z decyzja sedziego, który według strony naruszył reguły gry, wówczas
strona nie moe podpisac protokołu zawodów i powinna w ciagu 30 minut złoyc pisemny protest
do Sekretariatu Zawodów. Jesli nie zostanie dostarczone pisemny protest , wówczas wynik meczu
pozostaje bez zmian (Zobacz: 17.).
15. CZAS
15.1.
Kadej stronie przyznany jest limit czasu na rozegranie kadej rundy. Czas odmierzany jest przez
sedziego lub osobe odpowiedzialna za mierzenie czasu podczas zawodów.
15.2.
Czas wykorzystany na rzucenie biała bila nie jest wliczany do limitu czasowego przysługujacego
stronie.
15.3.
Odmierzanie czasu dla strony rozpoczyna sie w momencie, w którym sedzia wskae stronie, e ma
rozpoczac gre.
15.4.
Czas strony jest liczony do momentu, gdy wyrzucona bila zatrzyma sie na boisku lub przekroczy
linie zewnetrzna boiska.
15.5.
Jesli stronie nie uda sie rzucic bila w przyznanym stronie limicie czasowym, ta bila oraz pozostałe
niewykorzystane bile tej strony zostaja umieszczone w pojemniku na stracone bile.
15.6.
Jesli strona rzuci bile po upływie przyznanego limitu czasowego, sedzia usuwa te bile z boiska.

Jesli ta bila zmieniła układ innych bil na boisku, wówczas runda zostaje uznana za przerwana.
15.7.
Rzuty karne sa wykonane poza przyznanym limitem czasowym.
15.8.
Podczas kadej rundy pozostały czas dla kadej strony jest wyswietlany na tablicy wyników. Po
zakonczeniu kadej rundy wykorzystany czas kadej strony zostaje odnotowany w protokole
zawodów.
15.9.
Jesli podczas rozgrywajacej sie rundy czas na tablicy jest błednie wyswietlany, sedzia jest
odpowiedzialny za korekte oraz przyznanie dodatkowego czasu stronie.
15.10.
W przypadku sytuacji konfliktowych sedzia moe zadecydowac o wstrzymaniu odmierzania czasu.
Jesli w czasie gry korzysta sie z usług tłumacza, naley zatrzymac odmierzanie czasu podczas
rundy (Zobacz: 15.10). O ile to moliwe, tłumacz nie powinien wchodzic w skład tej samej
druyny, co wymagajacy tłumaczenia zawodnik.
15.11. Limity czasowe w zalenosci od typu rozgrywek:
BC1 5 minut /zawodnik/runda
BC2, BC4 5 minut /zawodnik/runda
BC3 6 minut /zawodnik/runda
Pary BC3 8 minut /para/runda
Pary BC4 6 minut /para/runda
Druyna 6 minut /druyna/runda
15.12.
Osoba odmierzajaca czas oznajmia głosno i wyraznie pozostały czas zaczynajac od ostatniej
minuty: ”1 minuta”, „30sekund” , „10 sekund” oraz „ Czas” – gdy minie czas przewidziany dla
strony.
16. KRYTERIA/ZASADY DLA SPRZETU POMOCNICZEGO
16.1.
Sprzet wspomagajacy gre połoony na jednej ze stron powinien miescic sie na powierzchni o
wymiarach 2,5 m x 1m.
16.2.
Sprzet wspomagajacy nie moe byc wyposaony w adne mechaniczne ani inne urzadzenie, które
mogłyby mechanicznie przyspieszyc lub spowolnic ruch bili. W momencie, gdy bila jest rzucona
przez zawodnika nic nie moe zakłócic jej ruchu. Wkładki sa niedozwolone.

16.2.1.
Rynna nie moe byc wyposaona w adne mechaniczne lub inne urzadzenie, które
mogłoby w jakis sposób pomagac w jej kierunkowym ustawieniu lub
przyspieszeniu lub spowolnieniu ruchu bili (laser, hamulce, itd.).
16.3.
Zawodnik musi miec bezposredni kontakt z bila tu przed jej wyrzuceniem na boisko. Bezposredni
kontakt dotyczy równie urzadzenia przymocowanego do zawodnika głowy, ramienia lub ust.
Odległosc miedzy czołem, ramieniem lub ustami (mierzona od barku) a koncówka tego urzadzenia
nie moe przekroczyc 50 cm.
16.4.
Urzadzenia wspomagajace musza zostac sprawdzone przynajmniej 48 godzin przed zawodami
przez delegata technicznego lub głównego sedziego i spełniac ustalone kryteria.
16.5.
Po kadym rzucie urzadzenie wspomagajace musi wyraznie zmienic połoenie w płaszczyznie
poziomej.
16.6.
Zawodnik moe uywac wiecej ni jednego urzadzenia wspomagajacego w czasie meczu. Zamiany
mona dokonac wyłacznie po ogłoszeniu przez sedziego kolejki rzutu tego zawodnika . Wszystkie
urzadzenia musza znajdowac sie w obszarze pola rzutu ( Zobacz 11.2.1.).
16.7.
W trakcie kadej rundy sedzia / sedzia liniowy dostarczaja bile zawodnikom wraz ze sprzetem
wspomagajacym, aby asystent nie odwracał sie w strone boiska.
16.8.
Jesli rynna ulegnie uszkodzeniu podczas rundy, zawodnikowi przysługuje 10 minut na
przygotowanie rynny zastepczej. W rozgrywkach parami zawodnicy moga w parach uywac tej
samej rynny. Rynna moe zostac wymieniona pomiedzy rundami. Naley o tym powiadomic
sedziego głównego.
17. ZASADY ODWOŁYWANIA SIE
17.1.
Po zakonczeniu kadej rundy strony podpisuja protokół zawodów. Jesli strona zamierza odwołac
sie od decyzji sedziego, nie moe podpisac protokołu.
17.2.
Czas zakonczenia gry zostaje odnotowany przez organizatora (po odnotowaniu wyników w
protokole zawodów). Oficjalne odwołanie powinno byc złoone w ciagu 30 minut od zakonczenia
gry.

17.3.
Pisemny protest powinien zostac złoony przez zawodnika/ kapitana lub kierownika zespołu. Wraz
z odwołaniem naley wniesc opłate w wysokosci 100 euro. Podczas Igrzysk Paraolimpijskich
opłaty ustalane sa przez Komitet Organizacyjny. W protescie naley zamiescic szczegółowy opis
sytuacji i argumenty poparte regułami gry (numer referencyjny reguł). Komitet organizacyjny lub
wyznaczone osoby powinny zebrac komisje odwoławcza , tak szybko jak to moliwe. W skład
komisji wchodza:
• sedzia główny,
• dwóch sedziów miedzynarodowych nie bioracych udziału w grze ani nie
pochodzacych z krajów, które reprezentuja strony konfliktu.
Decyzja komisji odwoławczej podejmowana jest moliwie jak najszybciej i przedstawiana na
pismie stronom konfliktu.
Przed podjeciem ostatecznej decyzji komisja skonsultuje sie z sedzia, który brał udział w meczu i
którego dotyczy odwołanie. Komisja powinna spotkac sie w miejscu, które zapewni dyskrecje.
Wszelkie debaty dotyczace konfliktu sa tajne.
17.4.
Jesli strona chce odwołac sie od decyzji komisji , musi ponownie zgłosic odwołanie na pismie. Jesli
zajdzie potrzeba naley wysłuchac obu stron konfliktu. W takim przypadku Komitet Organizacyjny
powołuje komisje apelacyjna w skład której wchodza :
• wyznaczony delegat techniczny,
• dwóch miedzynarodowych sedziów nie zaangaowanych w proces odwołania
ani nie pochodzacych z krajów, które reprezentuja Strony konfliktu.
Decyzja komisji apelacyjnej jest wiaaca.
Kada strona konfliktu ma prawo złoyc odwołanie od decyzji komisji odwoławczej . Wraz z
odwołaniem naley wniesc opłate w wysokosci 100 euro. Odwołanie musi zostac złoone w ciagu
30 minut od otrzymania decyzji komisji. Komisja odwoławcza lub osoba wyznaczona przez nia
odnotowuje dokładna godzine, o której decyzja w oryginale została dostarczona zawodnikowi, lub
innej wyznaczonej osobie (np. menaderowi druyny, trenerowi). Ta osoba musi swoim podpisem
potwierdzic otrzymanie decyzji . Wszelkie debaty dotyczace konfliktu sa tajne.
17.5.
Jesli decyzja komisji mecz powinien zostac rozegrany ponownie, bedzie on rozgrywany od
poczatku rundy, w której zaistniała sytuacja konfliktowa prowadzaca do odwołania.
18. WÓZKI INWALIDZKIE
18.1.
Wózki inwalidzkie uywane podczas zawodów powinny byc najbardziej standardowymi wózkami.
Dozwolone sa jednak wszelkie modyfikacje, które zostały w nich wprowadzone dla ułatwienia
czynnosci dnia codziennego.
18.2.
Maksymalna wysokosc wózka wraz z poduszka lub podkładka wspomagajaca wynosi 66 cm.

18.3.
W razie watpliwosci ostateczna decyzje podejmuje sedzia główny w porozumieniu z delegatem
technicznym. Decyzja jest ostateczna.
19. ROLA KAPITANA DRU7YNY
19.1.
W rozgrywkach w parach i druynowych kadej stronie przewodzi kapitan. Kapitan powinien byc
wskazany sedziemu. Kapitan reprezentuje strone i jest odpowiedzialny za:
19.1.1.
sprawdzenie czy para/ druyna stawiła sie w komplecie i na czas przed rozpoczeciem
meczu,
19.1.2.
reprezentowanie druyny/ pary podczas rzutu moneta i dokonanie wyboru jakimi bilami
zagra jego druyna/para,
19.1.3.
podjecie decyzji o kolejnosci w jakiej beda grac zawodnicy,
19.1.4.
podjecie decyzji o tym, który z zawodników ma wykonac rzut karny,
19.1.5.
prosbe o „czas dla strony”,
19.1.6.
zatwierdzenie decyzji sedziego o wyniku meczu,
19.1.7.
konsultacje z sedzia w przypadku przerwanej rundy lub w razie watpliwosci,
19.1.8.
podpisanie listy wyników,
19.1.9.
złoenie pisemnego protestu,
19.1.10.
jesli zajdzie potrzeba, zwrócenie sie z prosba do sedziego o pozwolenie na wejscie
zawodnikom na boisko.

20. SYTUACJE WYJATKOWE
20.1.
Jesli zawodnik ulegnie kontuzji podczas rundy i sytuacja jest powana moliwe jest przerwanie
meczu na nie wiecej jednak ni 10 minut. W tym czasie otrzyma on pomoc lekarska.
Odmierzanie czasu musi zostac zatrzymane.
20.2.
W rozgrywkach indywidualnych, jesli zawodnik nie jest w stanie kontynuowac gry, strona
przeciwna wygrywa mecz walkowerem. (Zobacz 10.4.7.).
20.3.
W rozgrywkach w parach BC3 w czasie 10 minutowej przerwy przyznanej na udzielenie
zawodnikowi pomocy, asystentowi zawodnika nie wolno obrócic sie w strone boiska. Jesli to
konieczne asystent moe komunikowac sie z osoba udzielajaca pomocy medycznej zawodnikowi.
20.4.
W rozgrywkach druynowych, jesli zawodnik nie jest w stanie kontynuowac gry, rozgrywana runda
zostanie dokonczona bez kontuzjowanego zawodnika i jego niewykorzystane bile nie beda
uywane. Zawodnik rezerwowy moe przystapic do gry tylko w przerwie miedzy rundami (Zobacz:
6.19. i 10.4.5).
20.5.
W rozgrywkach w parach, jesli zawodnik nie jest w stanie kontynuowac gry, rozgrywana runda
zostanie dokonczona bez kontuzjowanego zawodnika i jego niewykorzystane bile nie beda
uywane. Drugi zawodnik tej pary moe rzucic swoimi bilami w momencie gdy przysługuje mu
prawo do rzutu. Zawodnik rezerwowy moe przystapic do gry tylko w przerwie miedzy rundami
(Zobacz: 6.19.). Jesli para nie ma zawodnika rezerwowego strona przeciwna wygrywa mecz
walkowerem. (Zobacz: 10.4.7.).
20.6.
W rozgrywkach w parach, jesli kontuzji ulegnie jeden z asystentów, obaj zawodnicy korzystaja z
pomocy drugiego asystenta do konca rozgrywanej rundy. Asystent rezerwowy moe przystapic do
gry tylko w przerwie miedzy rundami.
_____________________________________________________________________________
IBC (Miedzynarodowy Komitet Bocci) zdaje sobie sprawe z faktu, e w czasie zawodów moga
zaistniec sytuacje, które nie zostały wymienione w powyszych regułach . Sytuacje te naley
rozwiazywac na bieaco w konsultacji z delegatem technicznym i/lub z sedzia głównym.

ZAŁACZNIK nr 1
UKŁAD BOISKA DO GRY W BOCCIE
A Linia V / Linia Białej Bili
B Linia rzutu
C Linie wyznaczajace pola rzutu
D Linie wyznaczajace granice
E Krzy
Non valid area for the target ball – obszar , na którym jesli wtoczy sie biała bila, uznana jest za
bile niewana.
Throwing boxes – pola rzutu.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Grzesiek dnia Sob 15:40, 25 Kwi 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.niepelnosprawni.fora.pl Strona Główna -> Organizacyjne / Ogłoszenia Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Flower Power phpBB theme by Flowers Online.
Regulamin